Online begeleiding docenten

Je vindt hier de online ‘mediatheek’ voor (met name) studenten van lerarenopleidingen en startende leraren binnen De Dam.

De doorverwijzingen naar gratis filmpjes, artikelen, lezingen, sprekers, podcasts, etc. zijn bedoeld voor docenten (studenten, starters, ervaren) en gaan over onderwerpen m.b.t. lesgeven in een grootstedelijke context.

Er is een indeling gemaakt naar de volgende thema's:

Bijdragen voor deze pagina zijn van harte welkom.

Orde in de klas creëren

 

  • Organisatie: AOB
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Chaos in de klas, zo ga je die tegen

Hoe houd je orde in de klas? Als leraar in spe word je overspoeld met tips. Streng beginnen, consequent zijn, niet boos worden.  Nog een paar? Ga stevig staan, met je voeten iets uit elkaar, schouders naar achteren, hoofd omhoog. Zo zie je er uit als de baas.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: Jelly Bijlsma
  • Jaar: 2024
  • Soort: blog

Orde in de klas: 7 strategieën om in te zetten

Zeven strategieën om orde in de chaos te creëren en uitdagend gedrag in constructief gedrag te veranderen.
Openen

Opleidingschool de dam


 

  • Organisatie: School & Veiligheid
  • Jaar: 2022
  • Soort: website

Omgaan met lastig gedrag van leerlingen in de klas

Iedere onderwijsprofessional heeft wel eens te maken met lastig gedrag van leerlingen. En in de praktijk blijkt vaak dat situaties klein beginnen en vervolgens uit de hand kunnen lopen. Het doel is dan om de situatie te de-escaleren, maar hoe? Het doel van dit artikel is om je te ondersteunen in het effectief beïnvloeden van lastig gedrag. Hierbij richten we ons op de verbale weerstand, waarbij de veiligheid nog geen gevaar loopt. Dit artikel gaat niet in op ‘wat te doen bij fysiek geweld’, zie daarvoor de gerelateerde kennisbank items.
Openen

Opleidingschool de dam

Omgaan met specifieke doelgroepen (inclusief onderwijs)

 

  • Organisatie: Open Universiteit
  • Jaar: 2024
  • Soort: online cursus

Online cursus over autisme-inclusief onderwijs

Je krijgt inzicht in hoe de wereld in elkaar zit voor iemand die autistisch is, en welke uitwerkingen dat heeft op het onderwijs. Daarmee ontwikkel je het vermogen om je in te leven in autistische studenten. De cursus geeft richtlijnen voor het autisme-inclusief maken van onderwijs, met concrete voorbeelden van hoe je die richtlijnen kunt toepassen.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: 
  • Jaar: 2024
  • Soort: podcasts

Bij de les

In deze podcast spreken Annemarie Proost en Eduard van Dam over onderwijs vanuit hun dagelijkse praktijk op een school in Amsterdam-West. Hun missie is om onderwijs te maken dat goed én inclusief is en met deze podcast onderzoeken ze welke elementen daarvoor nodig zijn.
Openen

Opleidingschool de dam

Mentale gezondheid van leerlingen/mbo-studenten – tools voor docenten

 

  • Organisatie: Wikiwijs
  • Jaar: 2020
  • Soort: online cursus

Zorgwekkend gedrag studenten

Online cursus over zorgwekkend gedrag van studenten (kan ook bij leerlingen worden gebruikt). Gaat ook in op straatcultuur. 
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: Mind us
  • Jaar: 2024
  • Soort: online modules

In gesprek met jongeren

Check hoe jij als docent een jongere kunt helpen en hoe je met een jongere in gesprek kunt gaan. Gratis online modules.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: ECIO
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Tool voor studentenwelzijn

Op 30 november 2023 werd een nieuw vijfjarig programma, genaamd Stijn, gelanceerd door het Trimbos-instituut in samenwerking met ECIO. Dit programma heeft als voornaamste doel het verbeteren van het welzijn van studenten en het voorkomen van risicovol middelengebruik.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: 4e Gymnasium
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Lessen over mentaal welzijn.

Hoe implementeer je op je eigen school een schoolbrede aanpak voor welzijn? Het 4e Gymnasium gaf zich op voor een leernetwerk van de Stichting Het Zelfstandig Gymnasium (SHZG). Zo kunnen ze onder begeleiding van het Trimbosinstituut onderzoeken hoe je welzijn kunt vergroten.
Openen

Opleidingschool de dam
  • Organisatie: 
  • Jaar: 2024
  • Soort: podcast

Hoe volgt mbo instelling Firda de ontwikkeling van burgerschap bij hun studenten?

In deze aflevering staat het ‘meten’ en monitoren van burgerschap centraal. Hoe volg je de ontwikkeling van burgerschap bij jongeren? Wat is zinvol om wel en niet te doen? We concentreren ons in deze aflevering op de onderwijspraktijk van Firda. Hoe geeft deze mbo-instelling handen en voeten aan burgerschap? We bespreken dit aan de hand van een lopend onderzoek naar burgerschapsontwikkeling in samenwerking met hoogleraar Arjo Klamer. Ook scholen in andere sectoren kunnen van de praktijk bij Firda leren. Het evalueren van de effecten van burgerschapsonderwijs gebeurt natuurlijk ook in PO en VO. Dit naar aanleiding van de wettelijke burgerschapsopdracht, in het MBO zijn de kwalificatie-eisen het uitgangspunt.
Openen

Opleidingschool de dam

Opleiden voor het leven/voor de samenleving

 

  • Organisatie: Docentenbijscholing.nl 
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Burgerschapsonderwijs

Burgerschapsonderwijs is belangrijk om van onze leerlingen verantwoordelijke en actieve burgers te maken. In dit artikel wordt besproken hoe je burgerschap kunt integreren in verschillende vakken, zoals geschiedenis en Nederlands, zonder dat dit je te veel extra tijd kost.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: HAN University of Applied Siences
  • Jaar: 2024
  • Soort: filmpje

Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs

Filmpje (10 minuten) over hoe het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs docenten voor het mbo opleidt in een snel veranderende samenleving en veranderend beroep. “Je leidt ook op voor het leven.” Daar is een andere vorm van leren voor nodig die meer aansluit op de huidige samenleving.
Openen

Opleidingschool de dam

Digitale uitdagingen

 

  • Organisatie: SURF
  • Jaar: 2024
  • Soort: blog

AI in het onderwijs

AI is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Docenten en studenten moeten moeite doen om bij te blijven met de snelle ontwikkelingen. Maar hoe vergroot je je kennis over AI? In deze blog delen we verschillende lesmaterialen van instellingen die docenten en studenten helpen om AI-geletterd te worden.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: Het Klokhuis
  • Jaar: 2024
  • Soort: filmpjes

Lessen over AI.

Van telefoons tot game consoles en zelfs stofzuigers; artificiële intelligentie (AI) is overal. Toch is er maar weinig informatie over beschikbaar. Hier brengt 'Het Klokhuis over AI' verandering in, met vier afleveringen, de AI Studio, een Meet Up én een lespakket.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: meerdere
  • Jaar: 2024
  • Soort: filmpje

Smartphonegebruik en het tienerbrein

In de tutorial ‘Smartphonegebruik en het tienerbrein’ gaat Jelle Jolles in op het gebruik van de smartphone op school. De tutorial is gemaakt op verzoek van de VO-raad en de Kenniscommunity NPO in samenwerking met researchED Nederland en is nu als webinar beschikbaar (duur: 15 minuten). De tutorial biedt handvatten voor leraren, opvoeders en coaches en kan ook waardevol zijn voor het gesprek met de lerende tiener zélf.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: MBO Mediawijs
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

WORD

Lessen over werken met Word (voor leerlingen vo en studenten mbo).
Openen

Opleidingschool de dam

Adviezen voor de dagelijkse praktijk van startende leraren

 

  • Organisatie: Floor en Ellen
  • Jaar: 2021-2022
  • Soort: podcasts

Podcast-serie voor startende leraren

Twee starters onderzoeken wat het onderwijs aan het begin van een loopbaan nou zo ingewikkeld maakt. Deze serie biedt inzicht en adviezen voor je dagelijkse praktijk. 
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: Paul Kirschner
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Inductieprogramma’s onder de loep

Gooi ze in het diepe en de kans is groot dat leraren verzuipen. Paul Kirschner bespreekt introductieprogramma’s voor beginnende leraren.
Openen

Opleidingschool de dam

Nuttige informatie over het puberbrein

 

  • Organisatie: Jelle Jolles
  • Jaar: 2023
  • Soort: filmpje

De lerende tiener, zelfregulatie en het brein

Online inspiratielezing (YouTube, duurt een uur) ‘De lerende tiener, zelfregulatie en het brein’. Waarom het handig is om ‘de gebruiksaanwijzing van de tiener’ te kennen.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: Jelle Jolles
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Jelle Jolles

Jelle Jolles heeft ook een eigen website met allerlei interessante artikelen, posts en filmpjes (de online inspiratielezing is hier ook te vinden).
Openen

Opleidingschool de dam

Toegang tot online databases (over onderwijs en onderwijsonderzoek)

 

  • Organisatie: meerdere
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

EBSCO

Tot november 2026 krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland toegang tot EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek.
Openen

Opleidingschool de dam

 

  • Organisatie: NRO
  • Jaar: 2024
  • Soort: website

Onderwijskennis

Onderwijskennis.nl verbindt onderzoek met onderwijspraktijk en -beleid en is een dienst van het NRO. Met kennis uit onderzoek verbeter je als onderwijsprofessional het dagelijks werk. Benut wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en praktische handvatten van het NRO en diverse partners.
Openen

Opleidingschool de dam

Leesvaardigheid verbeteren

  • Organisatie: Didactief Online
  • Jaar: 2022
  • Soort: webinar

Diep lezen

Webinar over ‘diep lezen’ waarin Eliane Segers (hoogleraar Lezen en Digitale Media aan de Universiteit Twente, Leren & Technologie aan de Radboud Universiteit en wetenschappelijk directeur van het Expertisecentrum Nederlands) en Heleen Bührs (docent Alan Turingschool (po) in Amsterdam) uitleggen wat ‘diep lezen’ is en hoe je leerlingen weer aan het lezen kunt krijgen.
Openen
 

Opleidingschool de dam
  • Organisatie: Noordhoff
  • Jaar: 2022
  • Soort: podcast

Hoe verbeter je de leesvaardigheid van je leerlingen?

Yke Meindersma bij Tussenuur met Noordhoff (2022). Nederlandse leerlingen ervaren minder leesplezier dan leerlingen uit andere landen. Leerlingen vinden lezen tijdverspilling. Hier moet verandering in komen! In deze podcast vertelt Yke Meindersma, lerarenopleider en vakdidacticus Nederlands aan VU Lerarenacademie hoe én waarom we de leesvaardigheid onder jongeren moeten verbeteren. Haar doel is om leerlingen zelfvertrouwen te geven in het lezen en om ze leesplezier te laten ervaren. Want hoe meer je leest, hoe beter je er in wordt en hoe leuker je het vindt!
Openen
 

Opleidingschool de dam